Weer veel te vertellen! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Christian & Melanie - WaarBenJij.nu Weer veel te vertellen! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Christian & Melanie - WaarBenJij.nu

Weer veel te vertellen!

Blijf op de hoogte en volg Christian & Melanie

02 April 2015 | Cambodja, Khett Batdambang

Ik zie dat het laatste verhaal eindigde in Vientiane en bedenk me dat er ondertussen weer een hoop is gebeurd. Een kort verhaal zal het dus weer niet worden.
We waren gebleven bij de laatste dag in Vientiane. Die avond hebben wij een slaapbus gepakt naar Pakse. Aan de zijkant van de bussen hebben ze wat hokjes gecreëerd die fungeren als bed. Een matrasje van ik denk 1.20 m breed wat prima is om samen een nacht door te brengen. Echter als je alleen reist beland je in bed met een vreemdeling en is het maar afwachten wie je in bed aantreft. Om 21:00 gingen in de bus de lichten al uit en iedereen lag dus erg vroeg te slapen. Dit zorgde wel voor een goede nachtrust. In Pakse aangekomen werden we al weer door een hoop tuk-tuk mannetjes aangesproken, maar wij hadden gelezen dat het centrum maar 2 minuten lopen was en je daar dus niet in moest trappen. We liepen in de richting waar de tuk-tuk's in gingen en dachten zo bij het centrum uit te komen. Dit liep alleen wat anders dan gepland. We bleven maar lopen en niks leek op een centrum. Onderweg hebben we op met handen en voeten geprobeerd te vragen welke kant we op moesten en elke keer werden we in een andere richting gestuurd. Na lang lopen hield een tuk-tuk mannetje ons aan en hij vertelde welke kant we op moesten. Vol goede moet gingen we lopend in de richting die ons gewezen werd en uiteindelijk hebben we na ongeveer een uur lopen het centrum gevonden. Nja... Centrum.... Pakse heeft niet echt een centrum. Het heeft wat restaurantjes en guest houses, maar heel veel meer ook niet. Wij belandden in de cheap-cheap guesthouse met een gezellig restaurantje tegenover waar we ook al snel met de menukaart voor onze neus zaten. We hadden mega honger en konden het ook niet laten om een broodje kipburger met friet te bestellen. Wat smaakte die lekker zeg om 11:00 uur! Met een volle buik liepen we naar de scooterverhuur om naar de Bolaven Plateau te gaan. Een gebied met allerlei watervallen en natuur, maar een scooter kregen we niet mee! We mochten niet met zijn tweeën op 1 scooter en zo ging ons plannetje over. De lokale bus had nog een optie geweest, maar dan zouden we hetzelfde krijgen als toen we naar de Erewan watervallen gingen. We zijn wat gaan rondlopen, maar besefte al gauw dat er in Pakse verder niks te beleven was. Al gauw hadden wij dan ook tickets gekocht om de volgende dag naar Don Det af te reizen. Don Det is een van de eilanden van Laos die bekent staat om het relaxen. Het is een eiland met aan het begin allerlei winkeltjes, restaurantjes en slaapplekken en hoe verder je het eiland af loopt hoe minder er te vinden is. Op Don Det hebben wij dan ook 5 dagen gezeten. In deze dagen hebben we vooral veel gerelaxt en hebben we soms een hele dag zitten kaarten, eten en drinken bij hetzelfde restaurantje. Ook zijn we een dag gaan kayaken. Wat een avontuur!! We waren met een hele groep en drie gidsen. Wij belandden in een kayak samen met een Belg. Gezellig dachten wij! Maar dat bleek toch anders te zijn! Sturen kon hij niet, hij peddelde soms zomaar ergens heen terwijl wij nog niet wisten waar hij heen ging en in communicatie was hij niet sterk. Lastig dus om een team te vormen en zo belandden wij bij een hevige stroming waar het ook wat omlaag ging met de kayak op zijn kop. Erg spannend om voor even onder de kayak te liggen en meegenomen te worden in de stroming, maar al gauw strandden we op een rustig plekje en konden we weer rustig ademhalen. Dat we de volgende dag bulten en blauwe plekken zouden ontdekken? Dat was toen wel een feit! Vol goede moet peddelden we verder en wanneer we weer een sterke stroming tegenkwamen belandden wij weer in het water. Een goed team? Nee dat waren we niet echt, maar van de natuur en de ervaring hebben we zeker genoten! Het is heerlijk om op het water door de natuur heen te peddelen en zelfs van de zonsondergang te kunnen genieten. Tussendoor ben ik nog even over geklommen naar een andere kayak want onze kayak was aan het zinken, maar we zijn al met al veilig aan land gekomen. Weer een heerlijk dagje avontuur gehad!
Na Don Det is het al weer tijd voor Cambodja. Zo zijn wij Zondag in de bus gestapt om de lange reis naar Siem Reap te maken. Bij de border was de corruptie duidelijk aanwezig en draaide alles om de dollars. In Cambodja betaal je namelijk gewoon met dollars en de lokale Riels die gebruiken ze alleen als centen. En wist je al dat je met 18 personen in een minivan kunt zitten? Dat kan! Je zet gewoon op elke centimeter die vrij is een stoel en zorgt dat de rugleuningen los zitten zodat die opzij kunnen om naar achteren te kunnen klimmen. We kunnen wel stellen dat dit onze top 1 slechtste busreis is geweest. Maar in Siem Reap werd alles weer goed gemaakt! Al gauw hadden we een persoonlijke tuk-tuk driver en die wilde ons elke dag wel overal heen brengen, maar eerst wilde we een dag de stad verkennen en genieten van het zwembad bij ons hotel. Die hadden we nog niet eerder gehad! Die avond kwam Mr. Da ons ophalen om de zonsondergang te zien bij Angkor Wat. Het beroemde Angkor is net de Efteling. Je staat met rijen dik voor de kassa voor de dure tickets en je rijdt in een tuk-tuk door het afgezette park met overal wat tempels. Hier zijn we de volgende ochtend om 5:00 terug gekomen om ook de zonsopkomst te bewonderen bij de Angkor Wat, de beroemdste tempel. Daarna zijn we de rest van de tempels in het park gaan bekijken en hebben we weer veel mooie dingen gezien. Gelukkig waren we rond 11:00 uur al weer klaar met de tour. Het was namelijk toen al weer veel te warm en zo hebben wij dan ook de middag slapend doorgebracht. 's Avonds zijn we weer op de enorme nachtmarkt terecht gekomen. Siem Reap heeft wel veel westerse invloeden. Zo zijn de prijzen hetzelfde en staat het centrum vol met moderne restaurantjes en winkels. Een erg gezellige stad maar niet het echte beeld van Cambodja. Dat hebben we wel gezien bij aankomst in Battambang, waar we momenteel verblijven. Ook dit keer hadden we al snel een tuk-tuk driver die tijdens ons hele verblijf in Battambang tot onze dienst is. Zo zijn we al gelijk een uur na aankomst in de tuk-tuk meegenomen naar de Bamboo train. Een plateau van bamboe dat op een treinrails door de natuur crost. Na 20 minuten op de Bamboo train kwamen we aan bij een klein dorpje en werden we door vier meisjes, tussen de 8 en 12 jaar, rondgeleid in hun woonplaats. Ze spraken allen een goed woordje Engels, wat ze geleerd hadden van de toeristen. Ze hadden allemaal een koker om hun nek met hun eigen gemaakte armbandjes en natuurlijk konden we niet weggaan zonder van ieder een armbandje gekocht te hebben en zo ben ik nu ook vier kleurrijke armbandjes rijker. Na de rondleiding gingen we dezelfde weg weer terug en als je tegenliggers tegenkomt haal je gewoon even de trein van de rails zodat ze erlangs kunnen. Al gauw zaten we weer in de tuk-tuk op weg naar de caves. In het midden The Killing Cave, een grot waar de mensen van bovenaf ingegooid werden en op die manier werden vermoord. Boven had je een tempel met mooi uitzicht en een hele hoop loslopende aapjes. Super leuk om de aapjes zo om je heen te hebben, te zien klimmen, vechten, eten en te zien spelen in een hangmat. Na een hele tocht naar beneden kwamen we net op tijd aan bij de Bad Cave. Bij zonsondergang komen uit deze cave miljoenen vleermuizen achter elkaar de cave uitgevlogen op weg naar de rivier om daar de avond etend door te brengen. Erg gaaf om te zien! Vandaag hebben we met onze tuk-tuk driver, Mr. K.O., een fietstour gemaakt! Wij gingen liever fietsen dan met de tuk-tuk, dus ook hij moest er aan geloven, anders hadden we de tour ergens anders geboekt en liep hij geld mis. Zo hebben wij de hele ochtend kennis gemaakt met het echte Cambodjaanse leven. We hebben veel lokale producten mogen proeven en gezien hoe ze alles maken. Alles gaat dan ook echt met de hand en ieder heeft zijn/haar eigen taak. Zo zit de een de hele dag aardappels te raspen en de ander zit de hele dag kokosnoten uit te hollen. Na een ochtendje fietsen zat Mr. K.O. te puffen en kon hij niet meer op zijn zadel zitten, hihi! Wij Hollanders fietsten nog even moeiteloos verder.
Ondertussen hebben we al weer de tickets gekocht om morgen naar Phnom Penh te reizen, maar eerst gaan we vanavond nog naar het circus door straatkinderen. Zoals jullie wel kunnen lezen genieten wij nog steeds volop en vervelen wij ons geen moment! Onze verhalen zullen dan ook niet korter worden, haha! Hoop dat jullie ze met net zoveel plezier blijven lezen als dat wij ze schrijven! Wij vinden het in ieder geval erg leuk dat jullie met ons mee reizen!
Jullie horen snel weer meer van onze avonturen!

• 02 April 2015 - 10:29

Irene:

klinkt goed!

veel plezier in phnom penh!

ik heb nog twee tips, doe ermee wat jullie willen :)

doe de killing fields en de tuol sleng prison op één dag. is allebei heel heftig.

en lees daarvoor het boek 'first they killed my father' (verkopen ze overal van die fake kopieen van). als je dat hebt gelezen begrijp je veel beter wat er aan de hand is. heb je zo gelezen,

vooral genieten!

xx

• 02 April 2015 - 13:46

Angelique:

Super gaaf zeg om jullie verhalen steeds te lezen!!!
    De lengte is goed maar ze mogen wel wat sneller achter elkaar :)))
    Geniet ze!!

Dikke knuffel xxx

• 02 April 2015 - 17:18

Frans Hendriks :

Chris en Mel
    Ik vind het fantastisch jullie verhalen en belevenis te lezen, zo is het net of we op afstand mee genieten. Nog heel veel plezier. Pas goed op jullie zelf.
    En ga door met jullie reisverslag. Ik sluit me aan bij je moeder dat de verslagen sneller achter elkaar mogen.

Groetjes,xxx

Frans