Op en top genieten! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Christian & Melanie - WaarBenJij.nu Op en top genieten! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Christian & Melanie - WaarBenJij.nu

Op en top genieten!

Blijf op de hoogte en volg Christian & Melanie

14 April 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Ook in Kampot hebben we weer op en top genoten. Het was niet zoals we dachten aan de zee, maar er waren wel genoeg andere dingen om van te genieten. Meestal beginnen we de dag van aankomst met het verkennen van het stadje en zo ook nu. We zijn wat gaan lopen en bij een lokaal marktje aangekomen. Wat kan het toch stinken op de marktjes! Daar zorgen meestal de gedroogde vissen voor en die stukken rennen wij meestal zo snel mogelijk voorbij. Maar altijd leuk om even over de marktjes te struinen en te zien dat het niet uit maakt waar je bent, ze hebben overal hetzelfde. Die avond hebben we voor het eerst deze reis zelf gekookt. Je had daar restaurantjes waar je een kleine bakplaat op tafel kreeg en groentes, vis en vlees naar keuze kon bestellen om zelf te bereiden. Dat zelf koken zal wel weer wennen worden in Nederland!
De volgende dag hebben we voor het eerst een scooter gehuurd. Eerst bij de supermarkt een picknick pakket samengesteld en toen naar de Bokor berg gegaan. De weg in de bergen was geheel nieuw en rustig dus het was een goede plek om even te oefenen met het rijden. Het was een hele rit door de bergen, maar wat een uitzicht! Boven op de berg stond nog een verlaten kerk en casino en een stukje terug was een groot resort met casino. Verder was er niet heel veel te zien, maar alleen al de natuur, het uitzicht en de vrijheid op de scooter maakte het een heerlijke dag. Daar op de bergen hebben we het ook voor het eerst koud gehad! Dat was iets wat we afgelopen maand nog niet eerder gevoeld hebben, maar het rijden door de wolken heen zorgden toch echt voor kippenvel. Na een hele dag touren dachten we dat we ook best nog even verder konden gaan en zijn we teruggereden naar Kep. Toen we daar de laatste avond aten, wees de vrouw van het restaurant ons op een grote vis die we echt zouden moeten proberen. Dat gingen we dus nog even doen. En ja hoor, ze had gelijk! Het was heerlijk!! Hoe kon het ook anders. Na het eten hebben we toch echt afscheid genomen van Kep. 's Avonds was er tegenover onze guesthouse vanalles te doen met muziek, kraampjes en zelfs wat kermis dingetjes. Zag er gezellig uit, maar al gauw zijn we weer weg gegaan en zijn we met onze eigen muziek op in bed gaan liggen. Hun muziek is niet bepaald onze muziek en een decibel meter kennen ze hier niet. Ze laten graag de hele wereld meegenieten.
De laatste dag in Kampot hadden we een klimtour geboekt bij Climbodia. Een goed initiatief van de avontuurlijke Belg David. De tour begon met een redelijk makkelijke klim tot zo'n 40m hoogte. Vanaf daar moesten we een tour van links naar rechts over de berg naar een punt waar we konden abseilen. De spanning was goed te voelen met de diepe afgrond en zonder klimervaringen, maar de sympathieke gidsen zorgden voor de veiligheid en de tips om je door de bergen heen te leiden. Eenmaal weer beneden ging de tocht verder in de grotten van de berg. Een erg leuke tocht waarbij je zelfs door hele smalle openingen moest waar je alleen liggend doorheen paste. Het klimmen eindigden met wat individuele klimroutes. Ieder kon naar eigen niveau nog zo vaak als die wilde op verschillende stukken naar boven klimmen met als doel natuurlijk de bovenste metalen haak aan te raken. Met verzuurde armen eindigden wij de ochtend klimmen. Een erg leuke ervaring, voor herhaling vatbaar!
Na drie dagen Kampot zijn we verder gegaan naar Sihanoukville, waar we in totaal zes dagen blijven en we ondertussen al weer aan onze vierde dag toe zijn. De eerste dag zijn we 's middags naar het strand gebracht. Onze guesthouse wordt gerund vanuit een hotelschool die opgezet is door een project uit Rotterdam. Omdat de guesthouse zich zo'n 40 minuten lopen van het centrum en strand bevindt, hebben zij een gratis pick-up service en kun je om 10, 14, en 17 uur weggebracht en opgehaald worden. Lekker een middagje op het strand en na een frisse douche 's avonds te voet naar het centrum gegaan om de avond door te brengen. De volgende dag hadden we het plan om 10uur naar de hotelschool te gaan. Daar hebben ze een zwembad en fitness ruimte. Na bijna een uur te wachten op de pick-up service bleek het meisje vergeten te zijn deze te regelen. Dat is dus het nadeel van studenten. Maar zo veranderen we elke keer weer onze plannen en hebben we de ochtend lekker wat rondgelopen en zijn we om 14uur alsnog naar de hotelschool gebracht waar we ijverig gebruik hebben gemaakt van de fitnesstoestellen en het zwembad. Spierpijn hebben we nu nog steeds ervan maar stiekem is het sporten ook wel weer lekker. Bij thuiskomst werden we weer vergezeld door de geluiden van gebeden en muziek. Maar dit zo hard dat je niet eens tegen elkaar kon praten in de slaapkamer. Dit mocht twee dagen duren en begon 's ochtends om 6u en eindigde 's avonds om 12u. Toen bleek dat je ook op vakantie heel chagrijnig kunt worden. Maar dit was al gauw weer over toen we lekker richting het strand gingen wandelen om daar in een barretje onze dag door te brengen tijdens de regen. Maar de regen kwam maar niet en wij blijven maar wandelen. Zo hebben wij uiteindelijk zo'n 5 verschillende stranden bezocht en zelfs tijdens het wandelen zeedieren mogen bewonderen. Een grote kwal, krabben van groot tot klein, zee-egels, verschillende vissen maar ook een schorpioen en grote hagedis. Wat heeft de natuur toch veel te bieden! En zo hebben wij uiteindelijk de elektronica niet uit de tas gehad en was onze hele dag gevuld met een heerlijke wandeltocht.
Terwijl ik aan het typen ben lig ik al een paar uur heerlijk op een bedje op het strand onder de parasol met de zee aan m'n voeten. Gelukkig zet ook vandaag de verwachte regen nog niet door en kunnen wij heerlijk genieten. Ik ga dus ook gauw het verhaaltje weer afsluiten en een duik nemen in de zee.

Tot snel weer!!

• 14 April 2015 - 11:14

Angelique:

Wat een heerlijk verhaal met uiteenlopende avonturen!!
    Geniet lekker van jullie strandbedjes en de feesten die ze daar vieren deze dagen
    Maar natuurlijk het grootste feest morgen : je verjaardag Mel!!!

Dikke knuffel xxx

• 14 April 2015 - 11:36

Margriet:

Hoi Chris en Mel,
    Weer nieuwe ervaringen rijker, leuk hoor. En ook nog een pedicure geregeld.
    Super!